شیوه های بازنمایی حرکات انسانی در انیمیشن ایران در مقایسه با انیمیشن دیزنی- پروژه عملی: « فراسو»
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده علی اسماعیل زاده
- استاد راهنما علی شیخ مهدی محمد علی صفورا
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
چکیده بازنمایی واقعیت؛ که از دوران رنسانس به این سو، در زیر سیطره ی هنرهای تجسمی قرار داشت؛ با تولد سینما و به مدد حرکت،قدرتمندتر از گذشته عرض اندام نموده و با نمایش تمام عیار زندگی؛ بی واسطه، مخاطبین را به خود جذب نمود. در هم آمیزی تخیل و فانتزی با سینما، انیمیشن به وجود آمد و از اوایل قرن بیستم، دیزنی یکه تاز این عرصه گردید.دیزنی بواسطه ی آفریدن صورتهای عام وجهانی؛ به گستره مخاطبینی فراتر از مرزهای آمریکا دست یافته و با ترکیب شیوه روایتگری و خط تولید کمال گرای خویش؛ علاوه بر تکثیر آثار، به تکثیر ایدئولوژیها و مولفه های حرکتی منطبق با فرهنگ آمریکا، یاری رسانید. در قسمت پیشینه ی این تحقیق؛ ضمن اشاره به عوامل موفقیت دیزنی، به بررسی وجه مثبت برخی از آموزه های حرکتی او؛که بر روند تجسم وشناخت فیزیک حرکت از جانب انیماتورها، تاثیر گذاشته، اشاره خواهد شد.و در ادامه؛ به ذکر جریاناتی تجربه گرا پرداخته خواهد شد؛ که به صورتی مستقیم یا غیر مستقیم، با ترکیب آموزه های حرکتی دیزنی وهنر انتزاعی قرن بیستم؛ آثاری متفاوت با دیزنی آفریده و به اقبالی جهانی نیز دست یافتند. در انیمیشن ایران که با جریانات اروپایی همگام بود؛چالشی، جهت همنوایی میان مولفه های سنتی ومدیوم پویای انیمیشن،آغاز گردید،که جز مقاطعی خاص نتوانست به تولیدی کمی و اقبالی داخلی دست بیابد،واین امر؛با کاربست گزینه های حرکتی از پیش آزموده شده دیزنی و تلفیق آن با سبک مانگای ژاپن؛ بدون در نظر گرفتن فرهنگ پویای امروزی که حرکات انسانی نیز جزئی از آن است؛ تشدید گردید؛ که در فصل یافته ها،از طریق بررسی فیلم ومصاحبه و با رویکردی تحلیلی؛ به این موضوع؛که دغدغه ی اصلی این تحقیق است،پرداخته خواهد شد. از دو دهه پایانی قرن بیستم به این سو؛ با رشد چشمگیر رسانه های ارتباطی؛ زمزمه ی حضور در «دهکده جهانی»، به گوش رسیده و لزوم همراهی با تکنولوژی؛ جهت آفرینش و صدور مولفه های قومی،امری الزامی به نظر می رسد؛ و این حضور، در تقابل با اندیشه مسلط «یکسان سازی»؛ که مد نظر هنر-صنعت سینما است؛ می تواند؛ با موجودیت و هویتی منحصر به فرد؛ در دیدگاه جهانیان خوش درخشیده و با طعم خاص بصری خویش، همچون میراثی پا برجا،دیدگان همگان را سیراب نماید. واژگان کلیدی: بازنمایی.دیزنی.زبان اشاره.خودانگاری.نگارگری ایرانی.دهکده جهانی.
منابع مشابه
اثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملاثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملبررسی شیوه بیانی تکنیک متامورف در بازنمایی تخیل شاعرانه در انیمیشن
در این مقاله، متامورف فراتر از یک تکنیک انیمیشن، و بهعنوان شیوهای بیانی که ساختار استعاری دارد، مورد مطالعه قرار میگیرد. منظور از ساختار استعاری، ساختاری دو بخشی است که در آن دو شکلی که قرار است به هم تبدیل شوند، دارای شباهتهای ظاهری و یا مفهومی با یکدیگرند. این شباهت، عامل جانشینی و معناسازی است. همچنین این تکنیک را میتوان قابل مقایسه با شعر و رویا که مصادیق تخیل شاعرانهاند، دانست. هدف ...
متن کاملبازنمایی مضامین مذهبی در انیمیشن با بررسی الگوهای بهکارگرفته شده در آثار ژاپنی
نگارندگان در این مطالعه بر آناند تا به بررسی ویژگیهای در داستانهای کمیک و انیمیشنهای ژاپنی (مانگا و انیمه) بپردازند؛ آثاری که دارای کیفیت دینیاند و توانستهاند به تولید انیمیشنهایی با مضمون مذهبی منجر شوند؛ انیمیشنهایی که نهتنها آموزنده، بلکه سرگرمکننده و پُرمخاطب نیز بودهاند. از این رو، این آثار در چارچوب نظریة رمزگذاری/ رمزگشایی استوارت هال مطالعه شدهاند. در این مطالعه نشان داده می...
متن کاملبنیانهای سیاستگذاری رسانهای در انیمیشن؛ مطالعهای بر رویکرد ایران به انیمیشن به عنوان ابزار قدرت نرم
سیاستهای فرهنگی رسانهای غالباً از سوی دولتها به منظور کنترل و نیز حمایت از توسعۀ فرهنگ و هنرها اتخاذ میشوند. در طی این روند سیاستگذاران گاهی با دخالت مستقیم در روند تولید آثار هنری و گاهی با حمایت غیرمستقیم از هنرمندان، اهداف مورد نظر خود را دنبال میکنند. با توجه به قدرت منحصربهفرد رسانۀ انیمیشن در انتقال آراء ایدئولوژیکی خاص به نسل جوان، این مقاله بر آن است تا با مطالعۀ روند سیاستگذاری ...
متن کاملبازنمایی شعرنوی فارسی با بکارگیری شیوه های بیانی انحصاری انیمیشن
چکیده انیمیشن و رابطه آن با شعر از دغدغه های تحقیق پیش رو میباشد. بر طبق فرض این تحقیق انیمیشن رسانه ارجحی برای بازنمایی شعر می باشد. دلیل آن زمانمندی اش همراه توانایی اش در خلق روایتهایی است که تنها از خصوصیات منحصر به فرد این رسانه بر می آید. در این مسیر با تحقیق کتابخانه ای سعی بر آن شده است که بااستفاده از رویکردی نشانه شناسانه رابطه ای را بین این رسانه و شعر برقرار کرده و بتوانیم رفتاری ...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023